Téma: Silniční doprava
Předmět: Doprava a zasílatelství (VŠE)
Zaslal(a): BezvaStudent
Pro vlastní (doprava závodová…převezu si materiál)
Cizí potřeby (vzniká právní vztah založený dopravní smlouvou, doprava jako podnikání i ne jako podnikání)
Podnikání:
- Je třeba originál licence!! Žádné kopie ani úředně ověřené – kolik mám aut, tolik dostanu originálů
- Do zahraničí Eurolicence (něco jiného než licence na linkovou dopravu)
Nepodnikání:
- Nechci jet zpět prázdný, něco se vyskytne…máme víc kapacit než práce
Typy komunikace
- Dálnice, rychlostní komunikace, silnice I.třídy (vlastní stát, ředitelství silnic a dálnic)
- Silnice II a III. Třídy (kraje, místní správa silnic)
- Místní komunikace (obce) – obec nemůže vybírat mýtné, jen poplatek za vjezd do vymezeného prostoru
- Účelové komunikace (soukromé…)
Radiální komunikace (Praha nebo Paříž – všechny cesty tam vedou)
Polycentrická – (Brno, Ostrava, Zlín – nic hlavního, vše propojené)
Celovozová přeprava (jedna jízda)
Sběrná služba (kusové zásilky)
Nadgabaritní (nadrozměrná)
Speciální (živá zvířata, nebezpečné věci, látky – dohoda ADR, zboží pod kontrolovanou teplotou– dohoda ATP)
Přívěs není návěs – návěs je tahač s přívěsem, který stojí na těch žbrdlinách a dokáže jet jen na točně tahače; přívěs může jet i sám od sebe z kopce; nákladní automobil má nákladový prostor v jednom
Linková osobní doprava
- Veřejná linková – dostupná všem zájemcům (při podmínkách a tarifech)
- Zvláštní linková – pouze pro určité skupiny (děti do školy, vojáci, podnikové) – potřeba licence
Dopravní úřad vydává licenci z A do B (Praha do Liberce), tak licenci vydává Praha, protože tam linka začíná…Liberec – Praha (tam jí vydává kraj Liberec)
Můžu jezdit na vlastní triko, ale nikdo mi ji neproplatí – nebude ve veřejném zájmu
Příležitostná osobní silniční doprava – stačí koncese a Eurolicence
Potřeba jízdní list, aby nebyla černá linka – zavedla EU (jména cestujících – dnes už jen počet, řidičů, kam a odkud)
Kabotáž silně regulována
Definice CEMT – konference ministru dopravy Evr zemí
Multimodální přepravní systém
Intermodální přepravní systém
Kombinovaný přepravní systém
- Část po vodě nebo železnici
ROLA
Systémy KD (kombinované dopravy)
- Nové pojízdné (bimodální) návěsy
- Doprovázená ( ROLA – řidič jede taky) X Nedoprovázená
Velikosti kontejnerů
- ISO 1C = 1 TEU (ekvivalent 20 stopého (DÉLKA) kontejneru – 6058mm) – zákl jednotka
- 1H = dvojnásobek DÉLKY 1C – rejdařský kontejner (námořní preferuje větší)
- 1AAA (HC) – vnější výška o 1,5 stopy vyšší (9,5)
- 45´ – jumbo – 45 délka, 9,5 výška
- 1D – délka 10…minimálně
- Double (twin) stack – v USA (v ČR by to bylo bez šance na silnici nebo elektrifikovaných kolejích); 2 na sobě.
- Vnitřní rozměry – 20 dxvxs 588X239X233/235 => problém – nevejdou se 2 europalety vedle sebe!
- Europaleta = 120×100 (89%plochy) / 120×80 (78% kontejneru)/ 800×600 – málo používaná (mm)
Cargo sprinter – nakládání kontejnerů ve stanici jako cestujících, za 5 min hotovo (v Austrálii ano, v Rakousku ne – odmítl drážní úřad a strojvůdci – nebezpečné v případě nehody – strojvůdce se nemá kam schovat) => Cargo mover ( Mnichov, Berlín) – na neveřejných kolejích automatické vlaky
Rakousko – záchranné tunelové vlaky
Druhy kontejnerů
- UNIVERSAL (otevřeme klasicky, všechno se na nás vyvalí když je z Asie)
- Open top (otevírací střecha), Hard Top (pevná střecha, ale lze otevřít) – BULK – Jde to tam sypat
- REEFER – kontrolovaná teplota, Tank – cisterna, PLATFORM – jen dolní plošina…pomocí lan manipulujeme, FLAT – MÁ BOČNÍ STĚNU, MŮŽU MANIPULOVAT
Logistické pojmy
- Výměnné nástavby – nelze stohovat, různé velikosti, nemají (většinou)rohové prvky, manipulace – uchopování pomocí maga kleštin – ale mohou mít, jsou na ně speciální točny pro nakládání atd.
- Přeprava návěsů – …(vlakové) vozy s kapsou – pro přepravu návěsů i kontejnerů; do délky vlaku se vejde víc (34) – kamion 23
- Medalohr – nepotřebujeme speciální náves – železniční vůz se vytočí o 45 stupňů a dá se tam najet
- Cargo beamer – plošiny nejsou otočné, ale dají se vysouvat mimo prostor, je to o dost dražší ale a opět vezeme hromadu železa navíc
- Limit délky vlaku 600m, jinde v Evropě třeba i 1000m
- RO-LA (doprovázena doprava – řidič v lehátkovém voze) – jediná forma kombinované dopravy, co se nevyplatí, smysl pouze ve specifických případech ( Alpy…) zmírní dopady silniční dopravy…nehody, přetíženi, eko, rychlejší, nezávislost na počasí, doba odpočinku řidiče, není zákaz jízd o nedělích a svátcích X vysoká mrtvá váha, nízkopodlažní vozy s malými kolečky co se ničí a jsou nebezpečné, přetížení při kalamitách
- Road-railer – USA, Australie
Další podobné materiály na webu: