Otázka: Mamagement, vnitřní a vnější prostředí managementu
Předmět: Management
Přidal(a): miriam
Management -je umění řídit podnik. Je dán schopností plánovat, organizovat, motivovat a vést lidi, koordinovat, komunikovat a vést tak, aby podnik fungoval úspěšně.
Je proces optimalizace využití lidských materiálních a finančních zdrojů. Dosažení cílů organizace. Je také vedení, řízení a zpráva.
Management je:
-proces, který vykonává manažer při koordinaci aktivit lidí, aby tito lidé dosáhli výsledků, kterých by jako jedinci sami nikdy nebyli schopni dosáhnout
-proces optimalizace využití lidských, materiálních a finančních zdrojů k dosažení cílu organizace
-vedení, řízení a správa organizační jednotky
Sportovní management– způsob uceleného řízení tělovýchovných a sportovních svazů, spolků, klubů, tělovýchovných jednot či družstev.
Cílem – je efektivní využívání částek uplatňování komerčních zájmů a cílevědomé chování konkurence.
Manažer – vykonavatel zodpovědný za dosahování cílů svěřené organizační jednotky s využitím spolupracovníků a poskytnutí zdrojů, důležitý činitel firmy.
Fce procesu řízení
Tvorba-proces objevování nových řešení
Manažer je tvůrčí pracovník a musí mu být vytvořen prostor do tzv. koncepční práce
Plánování-stanovení organizačních cílů a určování cest jejich realizace
Komunikace-proces sdělování informací od manažera a naopak
Rozhodování-proces výběru jedné alternativy z množiny možností, jak dosáhnout cíle podle stanovených kritérií
Organizování-dělba práce (vertikální nebo horizontální), sladění činnosti prostřednictvím mocenského systému a plánu
Kontrola-proces zjištění odchylek a jejich korekce
Motivování-působení na lidi s cílem ovlivnit jejich pracovní výkon
Vývoj managementu – rozhodující význam měla průmyslová revoluce n přelomu 19. a 20. Století. Podnikatelská funkce splývá s manažerskou. Podnikatel je sám sobě manažerem. Funkce placeného manažera vzniká s růstem podniků, kdy podnikatel není schopen dosáhnout všechny řídící činnosti. V tomto období se začíná rozvíjet vzdělávání manažerů. První snaha nalezení principu racionálního řízení je registrován v knize FWT snaží se zde o zvýšení produktivity a účinnosti práce v přímé úměře ve vazbě na mzdu. Je to praktická škola managementu. Člověk je zde priovi prvek.
20. léta 20. Století – E. Maio jeho kniha lidské vztahy. Objevuje význam lidských faktorů řízení, zdůrazňuje psychologické a sociální faktory vliv sociálních skupin a vliv způsoby vedení na výkon.
60. léta – nástup počítačů a matematických metod, snaha o egzártní řízení řídících pracovníků na složitých situacích. Výpočetní technika je přeceňována.
VNĚJŠÍ PROSTŘEDÍ MANAGEMENTU
Prostředí ekonomické, technologické a sociální
Prostředí managementu významně ovlivňuje metody, prostředky a výsledky řízení podniku.
Ekonomické prostředí
Národohospodářské podmínky– vyjadřují existenci a vliv státní regulace ekonomiky, vztah ostatních subjektů a nástrojů řízení podniku.(např. daně, dotace, přerozdělování, snadné úvěry nebo naopak).
Patří zde:
*konkurence
*zákazníci
*trhy-spotřebitelé, průmyslové, obchodní, státní, mezinárodní
*partneři (partnerské firmy)
(dodavatelé, zprostředkovatelé, firmy zabývající se fyzickou distribuci-dopravci, velkoobchod, firmy poskytující marketingové služby-reklamní agentury…
*veřejnost
–místní komunita
–zájmové skupiny občanů-prosazují zájmy celospolečenského nebo zájmy jen své komunity, např. hnutí zelených, Greenpeace, hnutí na ochranu zvířat,…
–sdělovací prostředky
–zaměstnanci podniku
Technologické prostředí
-Je charakteristické zrychlujícím se tempem technologických změn (výrobky, které jsou pro nás běžné, nebyly starším generacím známy).
-Podniky musí sledovat změny v technologiích a zkoumat, jak nové technologie mohou uspokojit zákazníky, musí brát v úvahu i trend, lidé očekávají bezpečnost nových výrobků.
Sociální prostředí
Faktory vyplývající z hodnot, zvyků, přístupů a preferencí obyvatelstva určité země, celkový směr a chování a jednání.
- část pravidel a norem chování je vytvořena zákony státu
- to, jak je manažeři i jimi vedené organizační jednotky uplatňují, spoluvytváří jejich „image“
- sociální zodpovědností manažerů se rozumí ochota a morální i kvalifikační připravenost vedoucích pracovníků nést důsledky svého jednání vůči vnitřnímu a vnějšímu prostředí a respektovat jeho potřeby
Výrobní společnost se zabývá enviromentální politikou nad rámce platné legislativy; přihlášení a plnění standardů ISO 14000, zmenšování odpadů, ochrana prostředí zdrojů. Respektuje sociální potřeby zaměstnanců, péče o zdraví a bezpečnost zaměstnanců, zajištění rekvalifikačních kurzů propuštěných zaměstnanců a pomoc při jejich dalším uplatnění.
POLITICKO-LEGISLATIVNÍ A ETICKÉ PROSTŘEDÍ
Politicko-legislativní prostředí
Právní řád
-normativně určuje podmínky pro podnikání (veškeré ekonomické zákony)
-silně ovlivňuje podnikání, patří sem především legislativa (má za úkol chránit spotřebitele a zájmy celé společnosti)
Politická situace
-odstranění přímého administrativního zasahování do podnikání, způsob regulace podnikové sféry, je charakterizována přechodem k občanské společnosti, existencí různých politických a ekonomických kompetencí
-faktory vyplývající z hodnot, zvyků, přístupů a preferencí obyvatelstva určité země, celkový směr v chování a jednání
Etické prostředí
*etické chování manažerů předpokládá dodržovat určité, v dané komunitě obecně uznané normy jednání
*orientaci, jak postupovat v případech, které nejsou platnými společenskými normami, může pomoci např. následné prověřování hledisek:
- itilitarity (užitečnosti) rozhodování, kde se uvažují pohledy zda, proč, kdy a jak uvažovaný postup hospodárně aplikovat
- práv a osobních svobod, kde se prověřuje, zda nebudou narušena svoboda projevu, svědomí, ochrana zdraví, náboženské vyznání apod.
- spravedlnost, kde se prověřuje, zda budou zachována pravidla slušnosti při jednání se zaměstnanci i dalšími partnery, nestrannost a nepředpojatost ve vztazích ke spolupracovníkům apod.
Manažerská etika
„Hříchem“ a narušením etiky manažerské práce se stává, když cesta dosažení osobního prospěchu je v rozporu s morálkou či dokonce pravidly jednání, které jsou pro vedení i kolektiv firmy vázané.
Podstatné je, aby nejen manažer, ale především jím vedený kolektiv byl úspěšný a to při zachování etiky manažerské práce. (Úplatky, korupci, nemorální nátlak na funkčně podřízené spolupracovníky, neloajalitu vůči vlastní firmě, nadřízení osobních zájmů nad zájmy firmy.)
Hodnotovým zázemím firmy je ovlivňován způsob myšlení a jednání zaměstnanců, a to jak vedoucích, tak vedených spolupracovníků.