Otázka: Pojetí managementu
Předmět: Marketing a management
Přidal(a): Jaroslava
Pojetí managementu
- vymezení managementu, management a podnikání, postavení manažera v organizaci
Management začal vznikat na počátku 20. století
Management
- je proces plánování, organizování, vedení a kontroly organizačních činností, které jsou zaměřené na dosažení vytýčeného cíle
- je ucelený soubor ověřených přístupů, názorů, zkušeností, doporučení a metod, které vedoucí pracovníci (manažeři) používají k výkonu svých manažerských funkcí, aby dosáhli podnikatelské cíle podniku.
Pojem management
- byl donedávna spojován především s podnikatelskou sférou, v současnosti manažeři působí jak v podnikatelských, tak v nepodnikatelských – neziskových organizacích.
Manažer
- je především profese
- manažer je zodpovědný za dosahování cílů v jemu svěřených organizačních jednotkách(útvary, kolektivy)
- využívá při tom kolektiv spolupracovníků.
Manažer x podnikatel
- většinou se tyto pojmy od sebe moc nerozlišují, kdo je manažer je i podnikatel
- v řadě případů tomu tak opravdu je – u menších podniků je majitel zároveň manažerem, sám si podnik řídí.
- pokud řízení podniku nerozumí nebo má podniků více, pak potřebuje manažera a musí spoléhat na jeho schopnosti.
Hlavní rozdíl je, že manažeři nenesou riziko podnikání jako podnikatelé
- při krachu podniku manažer maximálně přijde o místo (u středního managementu), ale podnikatel ztrácí své peníze
- top manažeři (nejvyšší řídící pracovníci) mají pozici trochu jako podnikatelé (vlastní akcie)
- musí mít také podnikatelského ducha, umět vést a motivovat lidi
Postavení manažera v řídícím procesu můžeme znázornit: vlastník – manažer – zaměstnanec
Manažer je v podstatě také zaměstnanec, ale má specifické postavení, pravomoce, odpovědnost a samozřejmě také plat