Účetní doklady – maturitní otázka

ekonomie

 

Otázka: Účetní doklady

Předmět: Ekonomie, Účetnictví

Přidal(a): Aneta

 

 

V souladu se zákonem o účetnictví jsou účetní jednotky povinny vést účetnictví průkazně a účetní doklady patří k základním a nejdůležitějším nástrojům průkaznosti účetnictví.

 

Význam a druhy účetních dokladů

  • Zákon o účetnictví ukládá povinnost účtovat na základě účetních dokladů.
  • Tyto doklady musí obsahovat předepsané náležitosti.
  • Účetnictví vedené na podkladě pravdivých a přesných dokladů zaznamenává průběh hospodářské činnosti v souladu se skutečností. Každá hospodářská operace, která má být zaznamenána v účetnictví, musí být doložena účetním dokladem. Účetní doklad je originální písemnost, která potvrzuje uskutečnění hospodářské operace.

 

Členění účetních dokladů

Podle druhů

a) Faktura vystavená

  • představuje vyúčtování zákazníkovi za provedené dodávky zboží, výrobků nebo služeb, na základě kterého vzniká účetní jednotce pohledávka vůči odběrateli (tj. nárok na zaplacení).

b) Faktura přijatá

  • je vyúčtování od dodavatele (například za nákup materiálu, zboží, služeb), na základě kterého vzniká účetní jednotce dluh vůči dodavateli (tj. povinnost zaplatit dlužnou částku)

c) Příjmový pokladní doklad

  • prokazuje příjem hotových peněz do pokladny, například příjem peněz v hotovosti za prodej zboží.
  • V případě, že přijímáme hotovost od zákazníka, vystavuje se doklad dvakrát – originál se předává zákazníkovi a kopii si ponecháme.

d) Výdajový pokladní doklad

  • prokazuje výdaj hotových peněz z pokladny, například za nákup kancelářských potřeb, zaplacení poštovného apod. Průkaznost zajišťují
    přílohy, například paragony z obchodu, stvrzenky o zaplacení, ústřižky poštovních poukázek

e) Bankovní výpis

  • zasílá banka a informuje nás o stavu a pohybu peněz na bankovním účtu.
  • Bankovní výpis může mít písemnou či elektronickou podobu.

f) Vnitřní účetní doklady (interní doklady)

  • slouží pro zaúčtování hospodářských operaci uvnitř firmy.

 

Mezi nejčastěji používané patří:

  • příjemka, která se vystavuje při příjmu materiálu nebo zboží na sklad
  • výdejka, která se vystavuje při výdeji zboží nebo materiálu ze skladu
  • zúčtovací a výplatní listina zaznamenává dluhy podniku vyplývající z mezd, tzn. vůči zaměstnancům, finančnímu úřadu, zdravotním pojišťovnám, správě sociálního zabezpečení apod.; slouží k zaúčtování vypočtených a přiznaných mezd (není to tedy doklad o výplatě mzdy)

 

Podle počtu zaznamenaných hospodářských operací

a) Jednotlivé účetní doklady

  • dokumentují jednu hospodářskou operaci, například faktura případ vědné za nákup zboží, výdejka materiálu.

Sběrné účetní doklady

  • shrnují více jednotlivých účetních dokladů zachycujících stejnorodé hospodářské operace do nového dokladu, aby mohly být zaúčtovány jedním zápisem.
  • Do sběrného účetního dokladu Ize shrnovat údaje jednotlivých dokladů za určité období (týden, měsíc).
  • Může se jednat například o sběrnou výdejku, která bude vyhotovena na základě jednotlivých výdejek a bude obsahovat spotřebu materiálu za jeden měsíc

 

Náležitosti účetních dokladů

  • Účetní doklady musí prokazovat jednoznačnost, pravdivost a správnost hospodářských operací, které jsou v nich popsány a zdokumentovány.

 

musí obsahovat tyto náležitosti:

označení účetního dokladu

  • veškeré doklady musí být označeny způsobem zabezpečujícím vazbu mezi jednotlivými doklady a zápisy v účetních knihách
  • Účetní doklady se postupně číslují
  • buď v jedné číselné řadě (1, 2, …. n)
  • nebo v několika číselných řadách (například FAP/1, FAP/2, …, FAV/1,
    FAV/2…., b/1,b/2. …., PPD/1, PPD/2…, VPD/1, VPD/2…, apod.)

popis obsahu účetního případu a označení jeho účastníků

  • z popisu účetního případu by mělo Účetní doklady být jednoznačné, co je jeho obsahem (například nákup materiálu, poskytnutí poradenských služeb apod.)
  • u označení účastníků se jedná o identifikaci subjektu, který doklad vystavuje a subjektu, který je příjemcem dokladu (například dodavatele a odběratele)

peněžní částku nebo údaje o ceně za měrnou jednotku a vyjádření množství

  • například 1 500 Kč nebo 15 ks zboží po 100 Kč

datum vyhotovení účetního dokladu

  • jedná se o datum, kdy účetní doklad je fyzicky vytvořen, může být shodný s datem uskutečnění účetního případu

datum uskutečnění účetního případu (není-li shodné s datem vyhotovení účetního dokladu)

  • jedná se například o den, ve kterém dojde ke splnění dodávky zboží nebo zaplacení dluhu

podpis osoby odpovědné za účetní případ

  • garantuje věcnou správnost účetního případu (například u pokladního dokladu to bude podpis pokladníka)

podpis osoby odpovědné za jeho zaúčtování

 

Vyhotovování účetních dokladů

  • Účetní doklady se mají vyhotovovat bez zbytečného odkladu, tzn. co nejdříve po zjištění skutečností, které se jimi ověřují.
  • Účetní doklady musí být čitelné, nesmí se v nich vymazávat a dodatečně přepisovat.
  • Musí být zapsány prostředkem zabezpečujícím trvalost záznamu.

 

Opravy chyb v účetních dokladech

  • Pokud je na účetním dokladu chybný zápis, musí se chyba opravit předepsaným způsobem.
  • Opravy chyb v účetních dokladech nesmějí vést k neprůkaznosti v účetnictví

Opravu lze provést zejména těmito způsoby:

a) bezdokladovým způsobem

chybný údaj (částka, text) se přeškrtne tak, aby původní zápis zůstal čitelný, zapíše se správný údaj a připojí se datum provedení opravy a podpis osoby, která byla oprávněná opravu provést

b) dokladovým způsobem

  • k chybnému (původnímu) dokladu se vystaví nový opravný účetní doklad (na obou dokladech se uvedou vzájemné odkazy)

 

Oběh účetních dokladů

  • Oběhem účetních dokladů se rozumí proces od jeho vystavení nebo obdržení až po jeho archivaci.
  • Tento proces neprobíhá ve všech účetních jednotkách stejně, záleží na jejich struktuře
  • U větších firem se vytváří pro tento účel vnitropodniková směrnice.

 

Oběh účetních dokladů zahrnuje zejména tyto fáze:

a) třídění dokladů a jejich číslování

  • rozdělení dokladů podle data, příp. i jejich druhu (bankovní výpisy, faktury přijaté, faktury vystavené, pokladní doklady)
  • označení pořadovým číslem příslušné dokladové řady

b) přezkoušení správnosti

  • provádí se z hlediska věcného (ověřuje se, zda údaje na dokladu odpovídají například skutečně dodanému množství, zda byly účtovány smluvní ceny apod.)
  • z hlediska formálního (kontroluje se zejména úplnost náležitostí účetního dokladu)

c) schválení a zaúčtování dokladů

  • předtím, než bude doklad zaúčtován, by měl být schválen odpovědnou osobou
  • U menších účetních jednotek schvaluje doklady zpravidla jednatel společnosti
  • u větších firem upravuje schvalování dokladů vnitřní směrnice
  • Po schválení může být doklad zaúčtován
  • V praxí se většinou na účetní doklad doplní informace o účtovacím předpisu (předkontace) – na jaké účty bude konkrétní doklad zaúčtován.

d) úschova dokladů (založení do pořadačů)

  • vzhledem k tomu, že účetní doklady jsou důležitým nástrojem průkaznosti účetnictví, musí být uschovány, aby je bylo možné použít při případné kontrole a při obhajování případných nesrovnalostí
  • Doklady se po zaúčtování zakládají do pořadačů (šanonů), a to zpravidla v členění podle druhu dokladu
  • jsou samostatně založeny například faktury přijaté, faktury vydané, bankovní výpisy, pokladní doklady, vnitřní účetní doklady.
  • účetní doklady se musí uschovávat minimálně po dobu 5 let od konce účetního období, kterého se týkají.
  • Výjimkou jsou však např. mzdové doklady, které se musí uschovávat 30 let.
  • Pokud jsou účetní doklady zároveň daňovými doklady, potom podle zákona o DPH je pro úschovu daňových dokladů desetiletá lhůta od konce zdaňovacího období, ve kterém se plnění uskutečnilo.
💾 Stáhnout materiál   🎓 Online kurzy
error: Content is protected !!